۱۳۹۱/۰۴/۱۲

با این وب‌سایت صفحات و لینک‌های مورد علاقه خود را برای دسترسی‌های آینده بایگانی و آرشیو کنید


دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱

یک صفحه وب در طول زمان ممکن است یا دچار تغییرات - چه جزئی و چه کلی - شود و یا کلاً پاک شود. بسیاری اوقات اطلاعات و محتوای یک صفحه در زمانی که آن را می‌بینیم برای ما مهم و مد نظرمان است. مثلاً در آن صفحه لینک‌ها و دیدگاه‌هایی است که همان‌ها برای ما مهم هستند. ممکن است این اطلاعات با گذشت زمان بنا به دلایلی از آن صفحه حذف شوند و ما دیگر به آن‌ها دسترسی نداشته باشیم و یا سرعت تغییرات صفحه و به روز شدن آن به گونه‌ای باشد که این تغییرات اجتناب ناپذیر باشند. دو روش ساده برای دسترسی به نسخه مد نظرمان وجود دارد. یکی استفاده از اسکرین‌شات (نماگرفت) و دیگری ذخیره کردن صفحه توسط مرورگر یا برنامه‌های دیگر در زمان بازدید از آن است. اما در این نوشته خودم وب‌سایتی را به شما معرفی می‌کنم که این کار را برای شما بسیار ساده و آسان می‌سازد و کار آن تهیه یک نسخه از صفحه مورد نظر شما است.

نام این وب‌سایت Archive.is است. کار آن مشابه وب‌سایت Archive.org است. این پایگاه یک ماشین زمان/بازگشت شخصی است (Wayback Machine). لینک یا همان پیوند صفحه مورد نظر خود را در این وب‌سایت وارد می‌کنید و برای شما یک تصویر از آن تهیه می‌کند. این تصویر دائمی خواهد بود حتی اگر صفحه اصلی پاک شود. تصویر فوق تصویر صفحه در زمان حاضر است. یعنی حتی اگر اطلاعات در صفحه اصلی تغییر کنند و یا حذف شوند، شما نسخه مورد نظر خود را دارید. تصویر یا همان صفحه‌های ذخیره شده بدون عناصر فعال و اسکریپت بوده و در نتیجه بدون پاپ‌آپ و بدافزار هستند. پس به راحتی و با خیال راحت از هر صفحه و لینکی می‌توانید تصویر تهیه کنید و آن‌ها را برای استفاده‌های آینده ذخیره و بایگانی کنید.

این پایگاه بایگانی صفحه مورد نظر را در در قالب یک لینک کوتاه در اختیار شما قرار می‌دهد و این لینک پیوندی دائمی به نسخه مورد نظر از آن صفحه یا وب‌سایت یا وبلاگ است. ویژگی خوب این وب‌سایت رایگان بودن آن به همراه استفاده نامحدود و دلخواه از آن است. یعنی محدودیتی در آرشیو کردن لینک‌ها نیست. هر تعدادی که دوست داشتید و در هر زمانی که خواستید می‌توانید این کار را انجام دهید. بعد هم به آسانی از نتیجه کار در هر جایی که خواستید استفاده کنید. به عنوان نمونه در تصویر زیر من این پست وبلاگ خودم را با کمک این وب‌سایت بایگانی کردم. آدرس لینک نسخه بایگانی شده یا همان صفحه ذخیره شده در بخش text و یا نوار آدرس مرورگر است که می‌توانید آن را برای استفاده‌های خود به کار ببرید.




پیوند:


- وب‌سایت Archive.is

7 دیدگاه:

رضا گفت...

بسیار عالی بود ممنون از معرفی این سایت خوب و کاربردی .

sonia گفت...

kheyli khoobe, mercy.
vali dar morede site "Balatarin" dorost ejra nakard va safhe linkhaye dagh ro update kard.

sonia گفت...

mercy. vali safhe linkhaye daghe "balatarin" ro update kard. chera??1

ژال گفت...

خواهش می‌کنم جناب رضا.

ژال گفت...

نه خانم سونیا. اشتباه می‌کنید. این وب‌سایت یک تصویر لحظه‌ای از همان لحظه‌ای تهیه می‌کند که لینک را دریافت کرده است. آن صفحه‌ای که مد نظر شما است در لحظه‌ای که شما لینک را به این وب‌سایت فرستادید، تغییر کرده است و این وب‌سایت تصویر همان لحظه را به شما ارائه داده است. وگرنه صفحات تهیه شده توسط این پایگاه اصلاً بروز نمی‌شوند. چون هر صفحه متعلق به همان لحظه و همان ساعت و همان روز است. به عنوان نمونه این دو تا را ببینید. من با فاصله زمانی از بالاترین تهیه کرده‌ام. می‌بینید که هر دو تا ثابت و مال همان زمان خودشان هستند. هر روز هم که چک کنید همین شکلی و ثابت باقی خواهند ماند. بدون تغییر و دائمی:
لینک 1:
http://archive.is/VUZV
لینک 2:
http://archive.is/lfBg
حتی اگر لینک خودتان را هم چک کنید می‌بینید که ثابت مانده و بروز نشده است. اصلاً هدف این پایگاه همین است.

ناشناس گفت...

با سلام
اگر بخواهم کل محتوای یک وبلاگ را با این روش ذخیره کنم چه کار باید بکنم؟
با تشکر

ژال گفت...

سلام و سپاس
خدمت شما عرض کنم که این وب‌سایت آن کار مد نظر شما را می‌تواند انجام دهد ولی خیلی وقت‌گیر خواهد بود. باید پیوند/لینک دائمی هر پست را به آن بفرستید و برای هر پست این کار را انجام دهید. یا بگیرید در هنگام مرور وبلاگ آدرس صفحه فعلی را بفرستید که شامل چند پست است. برای ذخیره کامل یک وبلاگ روش‌های بهتری وجود دارد. اگر وبلاگ خودتان است، اکثر سرویس‌های وبلاگ‌نویسی قابلیت پشتیبان‌گیری (backup) دارند. اگر هم وبلاگ دیگران است از نرم‌افزارهای ذخیره وب‌سایت مانند HTTrack و PageNest استفاده کنید. Archive.is بیشتر برای کارهایی که در این یادداشت نوشته‌ام مناسب است و نه بایگانی به صورت انبوه و به این شکلی که شما می‌خواهید.

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»