۱۳۹۱/۰۴/۱۶

بلاگر فارسی؛ پروژه خوبی که دیگر اثری از فعال بودن آن مشاهده نمی‌شود


جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۱

بلاگر فارسی با هدف فارسی‌سازی استاندارد پوسته‌های (قالب، الگو) سرویس وبلاگ‌نویسی گوگل بلاگر فعالیت می‌کند. همچنین موارد دیگری چون افزودن تاریخ هجری خورشیدی به بلاگر و راهنماهای گوناگون برای کار با بلاگر و پوسته‌های آن. اما مدتی است که به نظر من به حال خود رها شده است و دیگر فعال نیست. تا جایی که من بررسی کردم آخرین بروزرسانی‌های این پایگاه در زمستان ۱۳۸۹ است. هیچ اثر خاصی از فعالیت و ارائه پوسته‌های فارسی‌شده جدید در آنجا مشاهده نمی‌شود. همچنین بروزرسانی وبلاگش و سایر بخش‌های آن متوقف شده است. یک فایل CSS هم که برای فارسی‌سازی گذاشته بودند و بسیار مفید، سودمند، و کاربردی است از دسترس خارج شده است و نمی‌توان از آن استفاده کرد. قالب‌هایی که از این فایل برای فارسی‌سازی به صورت آنلاین استفاده می‌کرده‌اند - یعنی دسترسی آن‌ها به این استایل آنلاین است - بهم ریخته‌اند و فونت تاهوما (Tahoma) را نمایش نمی‌دهند. خود فایل هم در جای دیگری نیست که بتوان آن را دانلود کرد و وبلاگ‌نویس خودش آن را به کد قالب وبلاگ خود اضافه کند.

به نظر می‌رسد اعضای گروه بلاگر فارسی به قدری درگیر کارهای خود هستند که دیگر به این پایگاه سر نمی‌زنند. البته باید به ایشان کاملاً حق داد. چون هم زندگی و کارهای شخصی هر کسی در اولویت است و هم این پروژه کاری بوده است که از روز اول با هدف کمک به وبلاگ‌نویسان بلاگر انجام شده است و تا همینجا هم خیلی خوب پیش رفته است و خوب کار کرده است. کاری است که با هدف کمک به تولید محتوا در بلاگر انجام شده است و نمی‌توان توقع داشت که این عزیزان همه وقت و انرژی خود را برای آن صرف کنند. چون واقعاً به انرژی، زمان، و حوصله خاص خودش نیاز دارد.

از طرفی شاید در آینده خود سرویس بلاگر فونت‌های بیشتری از جمله تاهوما را به سیستم خود اضافه کند و این خواسته همیشگی کاربران ایرانی و فارسی‌زبان را حل کند. همچنین ویرایشگر قالب خود را به قدری توسعه دهد که قابلیت ویرایش، تنظیم و سفارشی‌سازی پوسته‌ها بسیار گسترده‌تر و آسان‌تر از امکانات فعلی شود [هر چند که در حال حاضر هم خوب است] و خود به خود کار کاربران ساده شود اما یک نیاز اساسی باقی می‌ماند.

در حال حاضر تهیه یک کتابچه برای آموزش ساختار پوسته‌های بلاگر و فارسی‌سازی کامل آن‌ها مورد نیاز است. یعنی کتابچه به شکلی باشد که وبلاگ‌نویس پس از مطالعه و آشنایی با ساختار کلی پوسته در بلاگر، در حد لازم و نیاز خود بتواند قالب خود را ویرایش و فارسی‌سازی کند. راهنماها و مستندات فعلی بلاگر فارسی در این زمینه خوب هستند اما کافی نیستند و اگر دانش و تجربه اعضای بلاگر فارسی در قالب یک راهنما و کتابچه جامع نوشته و گردآوری شود و به صورت PDF در اختیار کاربران قرار داده شود، کار بسیار بزرگی انجام شده است و شاید بتوان گفت نیاز اصلی وبلاگ‌نویسان سرویس بلاگر تامین خواهد شد. امیدوارم این پیشنهاد مورد توجه این عزیزان قرار بگیرد و اگر برایشان امکان دارد به فکر آن باشند.

در پایان هم امیدوارم پروژه بلاگر فارسی دوباره فعال شود و به راه خود ادامه دهد.

رونوشت به اعضای بلاگر فارسی:

مجتبی ستوده (باغ بان باشی)، سید یوسف منیری، بهرام مراوندی، حسن (آی‌تی‌لاین)، وب 3، و دیگر اعضای گروه.

پیوند:

- بلاگر فارسی (Persian Blogger)

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»