۱۳۹۱/۰۳/۰۶

آیا عملکرد وب‌سایت‌های تبلیغاتی و تجاری ایرانی درست است؟

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱

حتماً بارها و بارها این مسئله برای شما هم پیش آمده است که در هنگام جستجو در وب به سایت‌هایی برخورده‌اید که هیچ تناسبی با محتوایی که مد نظر شما است نداشته‌اند و فقط کلی آگهی، بنر تبلیغاتی، و معرفی و فروش کالا نصیب شما شده است! در نهایت هم کلاً از جستجو و گشتن پشیمان شده‌اید و عطای آن را به لقایش بخشیده‌اید. این یک مشکل شایع در سطح وب فارسی است و به نظر می‌رسد این پدیده روز به روز در حال بیشتر شدن است. دلیل این مسئله شیوه‌هایی است که وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌های تجاری ایرانی در پیش گرفته‌اند و این روش‌ها نه از نظر اصول وب درست هستند و نه از دیدگاه اخلاقی.

بیشتر این سایت‌ها از روش‌هایی چون کپی‌کاری محتوا، واژگان کلیدی قلابی، برچسب‌ها/تگ‌های فله‌ای و دروغین، صفحات و لینک‌های غیرواقعی و انواع و اقسام روش‌های دیگر استفاده می‌کنند تا هم ترافیک خود را افزایش دهند و هم نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر را به سمت خود هدایت کنند. به عبارت ساده‌تر مشغول «کلیک دزدی» هستند. البته موتورهای جستجو هم در حال حاضر به دنبال پیاده‌سازی روش‌ها و الگوریتم‌هایی هستند که نتایج غیرواقعی و تکراری کمتر نمایش داده شوند. اما در حال حاضر بهترین روش برای ندیدن و فیلتر این گونه سایت‌ها استفاده از روش‌هایی چون جستجوی پیشرفته، جستجوگرهای خاص، ابزارها و برنامه‌های مخصوص است.

تجارت بخشی مهم از اینترنت و وب است و اصلاً یک نیاز مهم محسوب می‌شود. نکته این است که طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت تجاری مانند خیلی چیزهای دیگر وب استاندارد، اصول و قواعدی دارد که در بین انواع ایرانی کمتر به چشم می‌خورد. حالا شاید بعضی‌ها بگویند که چاره‌ای نداریم و مثلاً به فلان دلیل و بهمان دلیل مجبوریم اینجوری کار کنیم تا بتوانیم درآمد کسب کنیم. از دیدگاه من این روش‌ها شاید بتوانند برای شما درآمدی فراهم کنند ولی کار شما را ثابت نگه خواهند داشت. یعنی به ازای هر چند نفری که به سمت خوب جذب می‌کنید، افراد بیشتری را فراری می‌دهید. به ویژه وقتی که مخاطب و بازدیدکننده وب‌سایت شما احساس کند که شما او را فریب داده‌اید.

البته در این میان وب‌سایت‌هایی هم هستند که بدون اینجور کارها و با عملکرد و شیوه‌های فروش محصولاتشان موفق هستند. این سایت‌ها می‌توانند الگوهای خوبی در زمینه تجارت و کسب کار و اینترنتی باشند. چون واقعیت این است که فروش، کسب درآمد، و افزایش مشتری با کار درست و حسابی بدست می‌آید و نه انتخاب ساده‌ترین اما در عین حال بدترین روش‌های ممکن. مدیران سایت‌ها تجاری می‌توانند بودجه و هزینه‌ای را برای تولید محتوا و بخش‌های جذاب برای سایت‌هایشان در نظر بگیرند. همچنین امتیازهای ویژه برای اعضای سایت، مشتریان و خریداران و یا کارهای خلاقانه دیگر که خودش بهترین تبلیغ و آگهی برای ایشان خواهد بود.

2 دیدگاه:

نسترن گفت...

جالب بود. کاش وب سایت های خوبی را که اشاره کردین نام می بردین و لینکش را می زاشتین.

ژال گفت...

نسترن، حق با شما است. خواستم نوشته جنبه تبلیغ پیدا نکند. به احتمال زیاد در نوشته‌ای دیگر این موضوع را جزئی‌تر بررسی کنم و نمونه‌هایی هم معرفی کنم. به هر حال سپاس از پیشنهاد خوب شما.

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»