۱۳۹۱/۰۳/۲۲

اصفهان، میدان نقش جهان، و یونسکو: چوب حراج زدن یک عده سودجو بر میراث فرهنگی و ملی ایران


دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱

چه آسان سرمایه‌های فرهنگی ایران فدای منافع تعدادی سودجو می‌شود... اگر امروز مسئله میدان نقش جهان و یونسکو جدی گرفته نشود، شاید فردا خود نقش جهان هم در کار نباشد!...

در خبرهای یکی دو روز اخیر گفته شده است که اگر روند بی‌توجهی و سودجویی بعضی‌ها در مورد میدان نقش جهان اصفهان ادامه داده شود، یونسکو آن را از فهرست و ثبت میراث جهانی خود خارج می‌کند. از قرار معلوم موضوع بسیار جدی است و می‌دانیم که برخلاف کارهای بی‌حساب و کتابی که در کشور ما رایج است، سازمان‌های جهانی از جمله یونسکو دارای اصول و قوانینی هستند که در اجرای آن‌ها درنگ نمی‌کنند. کارشناسان یونسکو خیلی وقت است که در مورد نقش جهان به حضرات هشدار داده‌اند و به هر حال این هشدار هم مدت زمان خاص خودش را دارد. از آنجایی که این موضوع چند سال است که مطرح شده است و سازمان‌های مرتبط هم کاری از پیش نبرده‌اند، این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که: این عده چه کسانی هستند که منافع ایشان بر منافع مردم اصفهان و دیگر ایرانیان ترجیح داده شده است؟ به چه حقی به خود اجازه می‌دهند که چنین کاری انجام دهند؟ پس چرا کسی کاری انجام نمی‌دهد؟ مسئولان کجایند؟

از نظر اینجانب و با توجه به شرایطی که وجود دارد، تا دیر نشده خود اصفهانی‌ها باید دست به کار شوند و واکنش نشان دهند. واکنش جدی مردم بر روی مسئولان هم تاثیر خواهد گذاشت (امیدوارم). هر چه بگذرد، اوضاع بدتر خواهد شد و در پایان نتیجه تلخ یعنی خارج شدن از فهرست میراث جهانی یونسکو در انتظار خواهد بود. به هر حال اصفهان یکی از سمبل‌های فرهنگی ایران است و معرف کشور ما در سطح جهان است. اگر امروز قضیه میدان نقش جهان و یونسکو جدی گرفته نشود، شاید فردا خود نقش جهان هم در کار نباشد.

2 دیدگاه:

ناشناس گفت...

بی زحمت یک اشاره ای هم به موضوعی که باعث خطر می شود بفرمائید.
از این خبر متوجه نشدیم که چه خطری میدان نقش جهان را تهدید می کند که نوشته شده است ---یونسکو آن را از فهرست و ثبت میراث جهانی خود خارج می‌کند.---
با تشکر

ژال گفت...

ناشناس گرامی، حق با شما است و من باید در نوشته اشاره‌ای کوچک به خطر و تهدید فوق به همراه لینک/پیوند جزئیات می‌کردم. خطر فوق به طور خلاصه ناشی از ساختن برجی به نام جهان‌نما در آن بافت تاریخی است که بافت تاریخی را از بین می‌برد و باعث می‌شود تا یونسکو نقش جهان اصفهان را از فهرست و ثبت خود خارج کند. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید به مقاله میدان نقش جهان در ویکی‌پدیا مراجعه کنید:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D9%86%D9%82%D8%B4_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86
به هر حال تذکر شما کاملاً درست است و آن را می‌پذیرم.

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»