۱۳۹۱/۰۴/۰۲

اگر برای رتبه وب‌سایت و وبلاگ خود ارزش و اهمیت قائل هستید، «گوگل پاندا» و «گوگل پنگوئن» را جدی بگیرید

جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱

گوگل به صورت جدی در حال کار بر روی الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتور جستجوی خود است و این کار را از سال گذشته میلادی آغاز کرده است. این کار برای کاهش دادن رتبه وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی است که محتوای آن‌ها از لحاظ کیفیت پایین است و یا اکثر محتوای آن‌ها مطالب کپی‌شده از جاهای دیگر است. همچنین وب‌سایت‌هایی که با استفاده نامناسب از روش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو (SEO) رتبه خود را افزایش داده‌اند. مثلاً وب‌سایت‌هایی که از کلمات کلیدی قلابی و غیرواقعی فراوان در مطالب خود استفاده کرده‌اند. در عین حال این الگوریتم‌های نو کمکی به وب‌سایت‌های خوب و با کیفیت و افزایش رتبه آن‌ها است.

گوگل این کار را با پروژه‌های گوگل پاندا (Google Panda) و گوگل پنگوئن (Google Penguin) آغاز کرده است. گوگل پاندا تغییری در الگوریتم رتبه‌بندی نتایج جستجو است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ ارائه شد و هدف آن کاهش رتبه وب‌سایت‌های با کیفیت پایین و افزایش رتبه وب‌سایت‌های با کیفیت بالا و برگرداندن محتوای آن‌ها در رتبه‌های بالاتر جستجو است. گوگل پنگوئن یک به روز رسانی برای الگوریتم جستجوی گوگل است که در آوریل ۲۰۱۲ ارائه شد. هدف پنگوئن کاهش دادن رتبه وب‌سایت‌هایی است که قوانین و راهنماهای مدیر وب (وبمستر) گوگل را نقض می‌کنند. وب‌سایت‌هایی که از روش‌های نامناسب سئو، اسپم، محتوای تکراری، تبلیغات انبوه، محتوای غیرواقعی و ... برای افزایش ترافیک و جذب بازدیدکننده استفاده می‌کنند.

اگر مشغول کسب درآمد از اینترنت هستید و یا رتبه وب‌سایتی که دارید به دلایل گوناگون مانند برند و نام تجاری، تبلیغ، و ... برایتان مهم است. حتماً باید به فکر طراحی و پیاده‌سازی اصولی و درست وب‌سایت خود باشید. از طرفی اگر از کسانی هستید که مشغول تولید محتوا در وب هستید و دیده شدن مطالبتان توسط دیگران برایتان اهمیت دارد، باز هم باید در این زمینه به فکر باشید.

چه کار کنیم؟

بهترین کار مطالعه خود راهنماهای گوگل در این زمینه است. همچنین استفاده از ابزار بسیار خوب گوگل برای مدیریت و بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت نیز مفید است. نام آن Google Webmaster Tools است. در کنار ابزارهای وبمستری گوگل می‌توانید از ابزار آمارگیر، بازدیدشمار و تحلیلگر گوگل یعنی گوگل انالیتیکس (Google Analytics) استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از این دو ابزار محتوای خود را بهبود و ارتقا بدهید.

مرحله بعد استفاده از وب‌سایت‌ها و راهنماهای سئو است. منابع بسیاری چه به فارسی و چه به انگلیسی در سطح وب برای سئو وجود دارند. همچنین کارشناسان و افراد متخصص این کار که می‌توانید از آن‌ها در این زمینه مشاوره و یاری بگیرید. به هر حال این یک بحث تخصصی است و افرادی که مایل هستند درباره این موارد بیشتر بدانند و یا آن‌ها را در طراحی وب‌سایت و تولید محتوا به کار ببرند، می‌توانند با جستجو در وب منابع مناسب را پیدا و استفاده کنند.

پیوندها:

- راهنمای وبمستری گوگل (Google Webmaster Guidelines)
- راهنمای وبمستری و کیفیت محتوای یاهو (Yahoo Webmaster Guidelines)

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»