۱۳۹۱/۰۳/۲۹

بررسی سه ویژگی «اپرا ۱۲»: افزایش یافتن سرعت، تقویت شدن امنیت و پایداری، و پشتیبانی کامل از زبان فارسی


دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱

پس از ماه‌ها صبر و انتظار، نسخه و نگارش نهایی ۱۲ از مرورگر اپرا (Opera) ارائه شد. همیشه به افرادی که از فایرفاکس، گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر، و ... خسته شده‌اند، اپرا را پیشنهاد می‌دهم. مخصوصاً از دانلود جدیدترین نسخه آن یعنی اپرا ۱۲ [در زمان نوشتن این مطلب] پشیمان نمی‌شوید. کیفیت اپرا در این نسخه واقعاً بهبود یافته است و به آسانی نمی‌توان این مرورگر وب را نادیده گرفت. فهرست ویژگی‌های جدید و نوی این نسخه بسیار است و آن‌ها را می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت اپرا ببینید و بررسی کنید. در این نوشته دو ویژگی در این نسخه را که از نظر خودم برای کاربران ایرانی مهم‌تر هستند به همراه یک ویژگی بسیار مهم برای همه فارسی‌زبانان و فارسی‌نویسان را بررسی می‌کنم:

۱) افزایش سرعت مرورگر در اپرا ۱۲:

اگر برایتان سرعت وبگردی و باز کردن صفحات وب مهم است، اپرا سریع است. یکی از اهداف اپرا از همان آغاز کارش مرور سریع صفحات وب بوده است. پس از نصب و امتحان نسخه جدید و وبگردی با آن، افزایش سرعت اپرا در این نسخه نسبت به نسخه قبلی محسوس بود و حس می‌شد. مخصوصاً در هنگام بازدید از وب‌سایت‌ها و صفحاتی که حجم انبوهی از تصویر و گرافیک، تصاویر متحرک، و انیمیشن (مانند فلش) در آن‌ها به کار رفته است. در این نسخه موتور مرورگر در زمینه‌هایی چون پردازش جاوا اسکریپت، پایپلاینینگ، و توربو ارتقا یافته است. همچنین بعضی از استانداردها و ویژگی‌های جدید از جمله امکاناتی از HTML5 و CSS3 به آن افزوده شده است. یعنی نمایش صفحاتی را که از HTML5 و CSS3 استفاده می‌کنند بهتر شده است.
این نسخه نگارش‌های ۶۴ بیتی برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک (مکینتاش) هم دارد. نسخه ۶۴ بیتی کارایی اپرا را در اجرای بعضی از کارها افزایش می‌دهد و همچنین اپرای ۶۴ بیتی مدیریت حافظه بهتری دارد.

۲) بهبود و تقویت امنیت و پایداری در اپرا ۱۲:

اپرا ۱۲ افزونه‌ها را در پروسه‌ای جدا از پروسه مربوط به خود برنامه اجرا می‌کند که باعث می‌شود کنترل رفتارهای افزونه از جمله در هنگام بروز رفتار و عملکرد نادرست توسط آن‌ها بهتر مدیریت شود. این ویژگی در مجموع امنیت و پایداری مرورگر را بهبود می‌بخشد.
بسیاری از باگ‌های ریز و درشت در نسخه‌های قبلی که باعث ناپایداری و عدم امنیت مرورگر می‌شدند، در این نگارش اصلاح، درست و برطرف شده‌اند و در نتیجه یک مرورگر قابل اعتماد، درست و حسابی، و تر و تمیز در اختیار شما می‌باشد.

۳) پشتیبانی کامل از زبان فارسی و دیگر زبان‌های راست به چپ (RTL):

هر چند که پیش از این نسخه هم اپرا از زبان فارسی و دیگر زبان‌های راست به چپ (RTL) پشتیبانی می‌کرد و وب‌سایت‌ها و صفحات مربوط به آن‌ها را به خوبی نمایش می‌داد. اما بعضی از وب‌سایت‌ها و صفحات به خوبی نمایش داده نمی‌شدند و یا عملکرد درستی نداشتند. مثلاً در هنگام تایپ فارسی، کاربر دچار مشکل می‌شد و یا آن وب‌سایت درست کار نمی‌کرد، بهم ریخته بود و درست نمایش داده نمی‌شد. در این نسخه از اپرا هم پشتیبانی از الفباهای راست به چپ مانند فارسی، عربی، اردو، عبری، و ... پیاده‌سازی شده است و هم خود این زبان‌ها به مرورگر اضافه شده‌اند. برای آزمایش و بررسی صحت و درستی عملکرد اپرا در این زمینه، من این نوشته وبلاگ ژالستان را با استفاده از بلاگر در اپرا نوشتم. هیچ مشکل و دردسری پیش نیامد و تایب و نوشتن فارسی روال عادی خودش را داشت. افزوده شدن این ویژگی به اپرا خبر خوبی برای کاربران ایرانی و فارسی‌زبانان است.

نتیجه‌گیری و پیشنهاد پایانی:

اپرا ۱۲ یک جهش خوب برای اپرا محسوب می‌شود و شاید بتواند کاربران بیشتری را به سمت این مرورگر و استفاده از آن جذب و تشویق کند. پیشنهاد من به شما، نصب و استفاده از اپرا در کنار مرورگر اصلی است. شاید خوشتان آمد، پسندیدید و مرورگر محبوب شما شد.

پیوندها:

- وب‌سایت رسمی اپرا (Opera)
- صفحه مربوط به تغییرات، ویژگی‌ها و قابلیت‌های نوی نسخه ۱۲ اپرا (Opera 12.00 for Windows Changelog)

2 دیدگاه:

ناشناس گفت...

یعنی بمیرم ها به کروم خیانت نمیکنم حتی واسه تست کردن یه مرورگر دیگه !!!

ژال گفت...

ناشناس گرامی
گوگل کروم مرورگر خوبی است اما هنوز ضعف‌ و کاستی‌های بسیاری دارد. کروم از لحاظ سرعت از فایرفاکس و اپرا بالاتر است اما در بقیه موارد نه!

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»