۱۳۹۱/۰۴/۰۷

برنامه‌ای رایگان با امکانات خوب برای تهیه تصاویر و اسکرین‌شات از محیط ویندوز و مکینتاش


چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱

برنامه‌ها و روش‌های بسیاری برای تهیه تصویر و اسکرین‌شات (نماگرفت) از محیط سیستم عامل و برنامه‌های در حال اجرا وجود دارد. از خود کلید پرینت اسکرین (Print Screen) گرفته تا انواع و اقسام برنامه‌های گوناگون رایگان و تجاری مخصوص این کار. در این پست وبلاگ برنامه‌ای را به شما معرفی می‌کنم که هم نسخه ویندوز و هم نسخه مکینتاش (مک) دارد. جذاب و دارای امکانات قابل قبولی است. کار با آن هم آسان است و محیط و رابط کاربری خوبی دارد.

نام این برنامه جینگ (Jing) است. جینگ می‌تواند از یک ناحیه دلخواه به انتخاب شما اسکرین‌شات و یا ویدیو تهیه کند و نتیجه را در قالب یک فایل با فرمت PNG، یا فرستادن به کلیپ‌بورد، و یا فرستادن به وب‌سایت screencast.com در اختیار شما قرار دهد. همچنین امکاناتی چون اضافه کردن فلش/پیکان (arrow) برای مشخص نمودن بخش یا بخش‌هایی از تصویر، امکان قرار دادن متن و نوشته در تصویر، امکان انتخاب بخش یا بخش‌هایی از تصویر به صورت کادر، پررنگ کردن (هایلایت) بخش‌هایی از تصویر، و ... دارد.

پس از نصب جینگ و برای استفاده از آن، از شما می‌خواهد که حسابی در وب‌سایت screencast.com بسازید که در صورتی که خواستید تصاویر یا همان اسکرین‌شات‌های خود را به این وب‌سایت به صورت مستقیم بفرستید. ثبت نام رایگان بوده و حجمی در حدود دو گیگابایت در اختیار شما قرار داده می‌شود [حجم ارائه شده در زمان نوشتن این مطلب]. نیازی به استفاده از این وب‌سایت نیست اما برای استفاده از برنامه باید حسابی در آنجا بسازید که ساختن حساب هم از طریق خود برنامه است و زمانی نمی‌برد.

نقطه ضعف این برنامه نداشتن امکاناتی چون تهیه اسکرین‌شات از کل صفحه و یا پنجره فعال با یک کلید است که ویژگی لازم و رایج این نوع برنامه‌ها است. البته با همین روش انتخاب کادر و ناحیه دلخواه می‌توانید از هر چیزی که در صفحه نمایشگر (مانیتور) شما نمایش داده می‌شود تصویر تهیه کنید. یعنی چه تمام صفحه و چه یک پنجره و چه یک برنامه خاص، اما به نظر من این برنامه باید این دو قابلیت را در نسخه‌ها و نگارش‌های آینده خود برای آسان‌تر شدن کار کاربران در نظر بگیرد.

ویدیوها و مطالب آموزشی خوبی هم در وب‌سایت سازنده نرم‌افزار وجود دارند که کار با این نرم‌افزار را به شما آموزش و یاد می‌دهند. به هر حال برنامه خوب و جالبی است و امتحان کردن آن پیشنهاد می‌شود.

پیوندها:

- صفحه نرم‌افزار جینگ (Jing) در وب‌سایت سازنده
- وب‌سایت رسمی شرکت سازنده (TechSmith)
- آموزش و یاد دادن نحوه کار با جینگ
- Screencast.com

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»