۱۳۹۱/۰۳/۲۴

افزونه‌ای برای حفاظت از حریم خصوصی شما در هنگام وبگردی با فایرفاکس، گوگل کروم، اپرا، سافاری، اینترنت اکسپلورر، آی‌فون و آی‌پد


چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱

بسیاری از اوقات وبگردی شما توسط بعضی از وب‌سایت‌ها رصد، تعقیب و دنبال می‌شود و شما متوجه نمی‌شوید که اطلاعات وبگردی شما مورد استفاده این وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد. اطلاعاتی مانند اینکه شما از چه وب‌سایت‌هایی دیدن کرده‌اید و یا چه چیزهایی را جستجو کرده‌اید. به عنوان نمونه بعضی از شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها از این روش برای بازاریابی و ارائه تبلیغات بهتر استفاده می‌کنند. چون با کمک این کار به سلیقه مشتری و بازدیدکنندگان خود پی می‌برند. این کار به اصطلاح دنبال کردن (Tracking) نامیده می‌شود و عامل آن را دنبال کننده (Tracker) می‌نامند. بسیاری از ما دوست نداریم چنین اطلاعاتی توسط دیگران رصد و مورد استفاده قرار بگیرد. برای حفظ حریم و اطلاعات خصوصی شما (Privacy) راه‌ها و راهنماهای گوناگونی در سطح وب ارائه و منتشر شده‌اند. همچنین مرورگرهای رایج و معروف دارای قابلیت‌های داخلی برای انجام دادن این کار هستند. اما افزونه‌هایی هم هستند که این کار را به صورت خیلی بهتر برای شما انجام می‌دهند و کار را برای شما آسان می‌سازند.

یکی از افزونه‌های جالب و خوب در این زمینه، افزونه گاستری (Ghostery) است. گاستری از همه مرورگرهای رایج و معروف یعنی فایرفاکس، گوگل کروم، اپرا، سافاری، و اینترنت اکسپلورر به همراه دستگاه‌هایی چون آی‌فون (iPhone) و آی‌پد (iPad) پشتیبانی می‌کند. برای همین به راحتی می‌توانید آن را در درون همه مرورگرهای مورد استفاده خود نصب کنید و نیازی به استفاده از یک مرورگر خاص ندارید. اگر بخواهم به صورت ساده عملکرد گاستری را توضیح دهم اینگونه است که گاستری وبگردی شما را از چشم دنبال کنندگان (trackers) پنهان می‌سازد. درست مانند یک روح یا شبح که دیده نمی‌شود.

گاستری بسیار جالب عمل می‌کند. بعد از نصب آن هنگامی که وارد هر وب‌سایتی می‌شوید، به صورت خودکار دنبال کنندگان را می‌بندد و یا به اصطلاح آن‌ها را بلاک می‌کند و مانع از انجام دادن کارشان می‌شود. دیگر ویژگی مفید گاستری اطلاعات خوبی است که درباره دنبال کنندگان نمایش می‌دهد. همچنین این قابلیت را دارد که شما تعیین کنید چه دنبال کنندگانی بسته و بلاک شوند و چه گروهی مجاز باشند. بعضی از دنبال کنندگان مفید هستند و شاید نیاز باشد که آن‌ها را فعال نگه دارید. از طرفی می‌توانید فهرستی از وب‌سایت‌ها و دامنه‌های مجاز را به آن اضافه کنید تا گاستری کاری به کار آن‌ها نداشته باشید. همچنین اگر فعال بودن گاستری مانع از کار کردن درست و نمایش یک وب‌سایت یا صفحه می‌شود، می‌توانید آن را به راحتی متوقف و غیرفعال کنید.

اگر از کسانی هستید که دنبال ابزارها و افزونه‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خود در هنگام وبگردی هستید، گاستری گزینه خوبی است.

پیوندها:

وب‌سایت رسمی افزونه گاستری (Ghostery)
صفحه دانلود گاستری برای مرورگرها مختلف
گاستری برای فایرفاکس
گاستری برای آی‌فون و آی‌پد

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»