۱۳۹۱/۰۳/۲۳

آبگیری سد گتوند؛ حضرات! با زندگی و سرنوشت چهل هزار نفر بازی نکنید

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱

مردم بازیچه شما نیستند که هر بلایی بخواهید بر سرشان بیاورید... سد را برای خدمت به مردم منطقه ساخته‌اید یا آوارگی و نابودی زندگی ایشان؟!... آیا پیش از ساختن سد به پیامدهای آن هم فکر کرده بودید؟!... جایگاه مردم، محیط زیست، و آثار تاریخی آن منطقه در این پروژه شما کجا بود، کجاست و کجا خواهد بود؟...

مثل اینکه خبرهای تلخ و ناگوار پایانی ندارند. امروز خبرهایی درباره آبگیری سد گتوند خواندم که خبر از یک فاجعه انسانی، فرهنگی، و زیستی می‌دهند. از قرار معلوم با افتتاح و آبگیری این سد روستاهای منطقه با جمعیتی در حدود چهل هزار نفر از بین می‌روند و این جمعیت خانه، کاشانه و زندگی خود را از دست داده و آواره می‌شوند و دیگر نامی از این روستاها باقی نمی‌ماند. همچنین مشکلات زیستی در منطقه بروز خواهد کرد و محیط زیست را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی گفته می‌شود که با آبگیری این سد آثار فرهنگی و تاریخی چند هزار ساله آن منطقه از جمله آثار دوره اشکانیان (پارتیان) هم از بین خواهند رفت. با توجه به این موارد، ابعاد فاجعه‌آمیز این کار گسترده، سنگین و تلخ هستند.

به نظر می‌رسد سد گتوند هم از آن دسته پروژه‌هایی است که پیش از اجرای آن حساب‌سنجی دقیق و لازم انجام نشده است و حالا که کار به پایان خود رسیده است، مشکلات یکی پس از دیگری آشکار می‌شوند. نمی‌دانم اگر هدف از راه‌اندازی این سد خدمت و کمک به مردم بوده است پس چرا چنین نتیجه‌ای در پس اجرای آن است؟! آیا کار کارشناسی لازم در مورد این سد انجام شده است یا نه؟ آیا همه جوانب پروژه سنجیده شده است یا نه؟ یا شاید هم در حال حاضر که کلی هزینه و بودجه صرف شده است، طبق روال همیشگی مسئولان مرتبط با قضیه حاضر به پذیرش مسئولیت خود در بروز خطا و اشتباهات نیستند.

اگر هدف از ساختن سد گتوند خدمت به مردم بوده است، پس چرا در خبرها صحبت از آوارگی و نابودی زندگی چهل هزار ایرانی است؟ چرا صحبت از نابودی طبیعت ایران است؟ چرا صحبت از نابودی آثار تمدن و فرهنگ ایران زمین است؟ کارشناسان و مسئولان مرتبط با این قضیه چه پاسخی برای این پرسش‌های من و کسانی مانند من دارند؟

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

«دیدگاه‌ها و نظرات شما پس از بررسی منتشر می‌شوند. لطفاً در ارتباط با خود نوشته نظر بنویسید و نه چیزهای دیگر. سپاسگزارم.»